moontage

photography

Alapozás - AT1 - Fókuszálj (auto)
A fényképezőgép-szemlélet és az autofókusz

technikai.jpg 

Evidensnek tűnhet, de nem vagyok biztos benne, hogy mindenki azzal kezdi, hogy kiolvassa a fényképezője használati útmutatóját.

Pedig, ha vannak elektronikai eszköz a világon, amelynél ezt a könnyed 200-300 oldalas kisregényt érdemes kiolvasni (A-tól Z-ig), hát az biztos, hogy a fényképezőmanual az ilyen.

865 féle finomhangolási lehetőségre alkalmas eszközöd van, kérdés, hogy te ebből mennyivel vagy tisztában! Egy fényképezőt csak akkor érdemes lecserélni egy nagyobb tudásúra, ha az előzőnek már minden funkciójával tisztába kerültél, ha teljesen kiismerted, és úgy érzed, hogy a gép technikai tudása már akadályoz, és már nem tudsz vele mindent megvalósítani úgy, ahogyan azt elképzelted.  

Ahhoz, hogy a fotózásból és egyben magadból is a maximumot kihozhasd, ahhoz először is tehát teljesen ki kell ismerd a képalkotó eszközödet, elérni a határaidat, és azután fejleszteni az alapgépet és magadat is...

 

| Itt, az alapozóban

ezeken az alap-gép-ismereteken fogunk végig haladni. Itt fogjuk a kis mozaikdarabokat összerakosgatni.

Az első házifeladatod: keresd ki a kiskönyvedből a fókusz részt, ahol leírják, hogy hogyan és milyen módokon tudsz fókuszt állítani, keresni. És akkor olvasd át, amikor a fényképező is a kezedben van. Nyomogasd végig az opciókat és akár ki is írhatod puskaként, addig amíg nem rögzül minden részlete.

 Canon eos 550 d: 66.oldaltól | Nikon D300: 61. oldaltól | Nikon D60 57. oldaltól | Nikon D90 54. oldaltól

Azért ne izgulj, nem úszom meg ennyivel az oktatás részét :D 

A fókusz-állásnak két fő vonala van:

A manuális és az automata fókusz. A manuális és az autofókusz között egy kis pöcökkel tudsz váltani az M/AF jelölések között. Canonnál ez MF/AF. Vagy az objektíven, vagy az objektív mellett a gép törzsén keresd.

 

| Az automata fókusznál

azt mindenki tudja, hogy amikor félig lenyomod az expo gombot, akkor fókuszál, aztán tovább nyomod és... nagy eséllyel már be is mozdítottad a fényképezőgéped ha nem volt elég fényed (hogy megfelelően nagy zársebességgel fotózz). Ne lepődj meg, hogy ilyenkor életlen lesz a kép. Kis bemozdítás ez a fényképezőgépnek de  nagy elmosódás lehet ez a fotónak... főleg minél távolabbi a fényképezőtől a téma...

Mielőtt belemegyünk az autófókusz alapjaiba, tudd hogy be tudod állítani azt, hogy csak akkor exponáljon ha fókuszt talált a fentebb említett félig lenyomott expo-gombbal, egyébként ne. Ez jó, mert nem lesz olyan képed, ahol valahol ne lenne élesség. Az megint más kérdés, hogy közel sem biztos, hogy az automatika ott talál majd, ahová te gondoltad...

Miután a pöcökkel átkattintotál az AF módra, így a fényképezőgép automatikájára bízva az objektív fókuszgyűrűjének tekergetését lehetőséged nyílik az automata fókuszálás tovább finomítására. Finomodik, finomodik ugyan, de azért a végén csak nem lesz nagyon finom... ahogy ezt Besenyő M.I.V. bácsi is megmondta már jóval előttem...

| Az autofókusz alap beállítása az 

 

1. AF-A : Nikon: AF-area mode, auto-servo AF (NikonD60) | Canon: AI Focus AF

Ez az alap autofókusz a legközelebbi és/vagy a legnagyobb "tömegű" képi infót állítja fókuszba. Kiránduláshoz, városnézéshez, amikor "csak úgy" lősz egyet, ideális választás. Mert hogy alapvetően mindkét nagyágyú (igen, a Nikon is ágyú... és ha valaki nem értené a szóviccet: a Can(n)on ágyút jelent magyarul) arra használja a alap autofókuszát, hogy ő maga váltogasson az alábbi két fókuszbeállítási lehetősége között: 

 2. Mozdulatlan célpontra Nikonnál AF-S (single)  | Canonnál: one-shot -al lövünk.

  • A fényképezőgépben lévő szervó-motor - minden előexpozíciónál (félig lenyomott expógomb) - egyszer eltekeri helyettünk az objektív fókuszgyűrűjét. 

 

3. Mozgó témára pedig Nikonnál: AF-C (continouous) | Canonnál: AI-servo-t használunk. 

A fényképezőgépben lévő szervó-motor - minden folyamatos előexpozíciónál (félig lenyomott, és lenyomva tartott expógomb) - helyettünk addig tekergeti folyamatosan objektív fókuszgyűrűjét, amíg nem exponálunk. Ez nagyszerű lehet amikor vagy a fotós, és/vagy a témája mozog/változik. Ekkor a folyamatos szervó fókusztekergetése vagy követi (trackkel) vagy új fókuszpontokat keres...

 E három nagy csoport alkotja a fókuszálás legfőbb lehetőségeit. Fejlettebb fényképezőkbe ezek tovább fínomíthatóak, és erről lesz is majd szó még a későbbiekben! 

Kérlek! olvasd és tanulmányozd át a fényképeződ használati utasításában minden olyan oldalt, amely a fókuszálást érinti. Ezt nem tudom megtenni helyetted, és ezek a minimális energiabefektetések elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy legalább az automatikát megfelelően tudd használni.

| Összegezve

 

A fotód lelke a kép jól láthatósága: átláthatósága, melyet alapvetően a pontos fókuszálás határoz meg.

Az autofókusz mód minden apró beállítását kívülről kell tudod ahhoz, hogy a képalkotás közben a fókuszt a megfelelő helyen és módon tudd használni. És ezek csak az alapok. Valójában, érdekes az, hogy az automata élességállítást arra találták ki, hogy ne keljen kézzel keresgetni manuálisan a helyes élességet, cserébe viszont elég szép mennyiségű ismeretet kell elsajátítani és alkalmazni, hogy a végeredmény kielégítő legyen.

Az autofókusz előnyei

  • Gyors reakcióidő: azaz nem maradsz le a megismételhetetlen és/vagy gyors eseményekről azért, mert nem volt időd manuálisan fókuszálni.
  • Ha jók a beállításaid akkor nagyon pontosan és jól dolgozik. Előfordul, hogy jobban mint te.
  • Alapvetően "blokkokban" lehet jól és hatékonyan használni. Blokkok alatt értek minden olyan fotózást, amikor tudod, hogy hosszabb ideig ugyanazon a témán fogsz dolgozni és várhatóan nem nagyon fognak változni a fókuszálási tényezők. 
  • lehet vele gyönyörűen kreatívkodni is, bár gyakran az több birkózással jár, mint ha manuállal oldanád meg.

 Hátránya:

  • nagyobb energiabefektetés az ismeretek elsajátítása, mint az objektív tekergetése. De ez nem lehet hátrány, hiszen te akartál egy precíziós műszerrel fotózni.
  • Vannak olyan helyzetek, amikor nem talál fókuszpontot az automatika. (túl homogén háttér, egybemosódó formák, sötétség stb.) Ilyenkor marad a kézzel állítás.

 

| Én és a gépem

A cikk elejét azzal kezdtem, hogy a fényképezőgép technikai adottságait azért kell kiismerni, mert a lehetőségeid azon múlnak... Pontosítok egy kicsit: kétféle tudást kell elsajátítanod. Az egyik a fotózás elméleti része, amely a fényképezőtől Teljesen független, a másik pedig a fényképező teljes megismerése, hogy a fotóelméleti tudásodnak a megvalósító eszköze lehessen.

Ez az eszköz lehet bármilyen profi, drága, ha nincs mögötte a szemlélet, kreativitás, helyzetfelismerés, improvizáció akkor hiába. Ha viszont megvan az alaptudás, a tapasztalat és a helyzetmegoldó készség, akkor akármilyen gagyi fényképeződ is legyen, bizony xarból is lehet várat építeni: Nem hiszed? Íme:

Ezek után senkitől sem akarom azt a nyafogást hallani, hogy nem volt elég jó a fényképezőgépem! :D 

Jó fényeket!

>>> TOVÁBB >>>

--- a fókuszálás elméleti részéhez ---

 

 

***

A bejegyzés trackback címe:

https://moontage.blog.hu/api/trackback/id/tr817775382

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

moontage

Taulás, fejlődés, kreatív alkotás a fény képnyelven.

Címkék

alapok (8) alkotás (4) dav (2) elmélet (1) fókusz (3) fru (3) Gomba (2) gyakorlás (4) gyakorlat (4) manualfókusz (2) mat (3) önarckép (5) rólunk (6) tavasz (4) technika (3) tig (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása