A belépő szintű fényképezőgépeken a gyártók a kreatív (teljes) szabadsághoz vezető úton lépcsőfokokat iktattak be a kezdő fotósok kedvéért.
Ezeket az automata funkcókat nem kell szégyelni használni! Egyrészt azért sem, mert senki sem látja, hogy milyen módban fotózol, másrészt nagyon megtudja gyorsítani és egyben leegyszerűsíteni a fotózás folyamatát...
Szándékosan nem rakok ide sem kis piktogrammokat sem képeket arról, hogy melyik módnak mi az ikonja, mert elvárom, hogy kinyisd a fényképezőgéped Bibliáját és onnan szemezgesd össze a leírásommal együtt a tudnivalókat. Azaz, olvasd el az idevonatkozó fejezetet!
| A portré mód
- Megfogsz lepődni! Portrézáskor érdemes használni. Azaz, ha egy, maximum három főt fotózol, és a képen az ember(ek) adja a témát.
- A fényképező beállításait automatikusan átállítja a lágyabb bőrtónusok és a
- háttér elmosásához (mélységélességről majd később lesz szó bővebben)
| A tájkép (landscape)
- kontrasztosabb, látványosabb képeket készít, amely a természet színeit hangulatát egy kicsit felpimpeli.
| Közelkép (Close up) - fotós körökben: makró
- ahogy a neve is mutatja, "felkészíti" a fényképezőgépet a közelvivéshez :D Azaz, ha valamit jó közelről akarsz fotózni, mert mondjuk a hangya nemiszervén a pattanást érdekesnek találod egy kép erejéig...
- az állvány használata minden témakörben élőnyös, de itt hatványozottan!
- A makrófotózáskor (főleg ha automatán makrózol) a téma mindíg középen legyen. Ne komponáld a képen a támát máshová, mert
- az automatika a fókuszt középen fogja keresni
- ha pedig már nem az automatikát használod, az objektíved legélesebb és "legtorzulatlanabb" pontja mindíg a középső tartomány...
| Sport (sports) | Canon: mozgó téma
- A Canon kifejezőbben nevezte el ezt a funkciót, mert nem csak sportolókat lehet ezzel a móddal fotózni, hanem bárkit és bármit ami nem (bír) megállni egyhelyben.
- Röviden: ezzel a móddal mozgást lehet "kimerevíteni".
- Viszont fontos, hogy ha te pont hogy úgy szeretnéd megalkotni a fotódat, hogy a mozdulat el legyen mosódva, akkor ez a mód felejtős!
- Aztán azt is fontos tudni, hogy ez a mód nem varázsló, és ha nincs elég fényed, akkor a kimerevítés érdekében az automatika az ISO-t fogja feltornázni a kellemetlen tartományba. Ami csak annyit jelent, hogy lesz egy kimerevített "pixelszennyezett" vagy a hivatalosabb megnevezésben: (pixel)zajos képed.
- Gomba! neked mondom, hogy a kézikönybedben (D90) hibásan van írva, mert nem a hosszú, hanem, pont, hogy a rövid záridő "merevíti ki" a mozdulatot...
Ha a leírásban (bármikor is) olyan kifejezéseket találsz amelye(ke)t nem értesz, ne aggódj, az alapozás végére minden kitisztul majd - ha figyelmesen és becsületesen haladsz az anyaggal...
| Éjszakai portré (Night portrait) | Canon: Portré éjjel
- Szigorúan állványról
- Szigorúan csak akkor, ha a modell nincs túl messze (kb 5 méter), vagy elég sok fény van rajta, különben a fényképező beépített vakuja nem fog elvillani odaáig.
- sok csodát ettől a funkciótól nem kell várni, mert szintén a fény hiányában az ISO-t fogja a fényképező fentebb állítani.
| + Fícsörök a D60-on (Mat)
- Auto flash of - vaku nélküli - egyértelmű
- child - a bőre bársonyos, a többi meg látványos.
| + kreatív automatika Canon
Le a kalappal! Elismerésem, hogy a Canon beiktatott még egy lépcsőfokot az alkotói szabadság útjára. Szerintem nagyon menő, hogy egyfelől automatikát használ, de enged belenyúlni a komponálásba amivel kedvedre tovább-finomhangolhatod a képet. Az biztos, hogy egy hiánypótló fokozat, de mi nem ezen a szinten tervezünk megállni ;)
Összefoglalva jól átlátható, hogy az előre elmentett automatikák azt a célt hivatottak szolgálni, hogy a leggyakrabban használt fotós témakörökben leegyszerűsítsék a fotózás folyamatát, miközben a legjobb eredményt hozzák ki a képből.
- Jó képeket fogsz készíteni, amit a nézők értékelni fognak - s ha szerencséd van te is - de ezeknek a jó képeknek a hátránya, hogy ezek teljességgel nélkülözik a te alkotói szabadságodat.
- Ha a célod egy jó fotó készítése (gyorsan és gondolkodás nélkül) akkor nyugodtan használd! Nem bűn és nem is szentségtörés.
A teljes automatikát szándékosan hagytam ki ebből a leírásból. Nem csak azért mert nekünk ezzel semmi dolgunk nincs, hanem azért is mert mindenki tudja hogy pontosan mire való.
A teljes automatika teljességgel lekorlátoz a fotózás szabadságában: amit automatikával fotóztál, azt nem te fotóztad, hanem a masinád.
>>> TOVÁBB >>>
--- a manuális fókuszálás gyakorlati részéhez ---
***
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.